diumenge, 27 d’abril del 2014

Alta Ruta 2: Cabane du Trient - Cabane du Montfort.

Cabane du Montfort
Malgrat considerar-se de transició, durant la segona etapa podem gaudir d'una interessant pujada al Col des Ecandies i d'un magnífic descens al llarg de tota la Val d'Arpette. La resta de la jornada es dedica a creuar la vall amb diferents mitjans de transport.
Després d'empaquetar la motxilla a la Cabane du Trient, realitzem un curt, però vertical descens, envoltats pels sèracs del Glacier du Trient.

descens per el Glacier du Trient
Ens situem en l'horitzontal de la base del Col des Ecandies i realitzem un curt flanqueig fins a l'entrada de la canal, on hem de retirar esquís i calçar grampons per a superar la única pujada de la jornada.

Col des Ecandies
Després de gaudir d'un exercici d'habilitat en autodetenció per part d'en PepM, que va relliscar mentre mirava de treure's les fustes, superem la dreta canal sense massa dificultats. Tot i la presència d'un cordino, resulta més còmode recolçar-se sobre el propi piolet i progressar per la part central de la canal.

pujant el Col des Ecandies
Superada aquesta dificultat, podem gaudir d'un excel·lent descens per tota la Val d'Arpette, amb bona qualitat de neu, fins arribar a la petita estació d'esquí de Champex.

Val d'Arpette (al fons, Col des Ecandies)
Malauradament, fa 20' que ha passat el bus que ens facilitarà la baixada fins a Orsieres. Hem d'esperar-nos més de 2h per a poder pujar en el següent. Fem el descens motoritzat fins a l'estació de ferrocarril d'Orsieres, on un primer tren ens baixarà fins a Sembrancher i un segon ens pujarà fins a La Châble, situat just a sota el turístic poble de Verbier.

trasllat ferroviari fins a Le Châble
En aquest punt pujem a un telecabina que ens remonta fins als dominis esquiables de les 4 Valls. Concretament, fins la cota de 3000m, on aprofitem una de les pistes per a fer el descens fins a la Cabane du Montfort, a 2457m. Aprofitem la baixada per a observar el primer coll que haurem de superar el dia següent, el Col de la  Chaux.

Cabane du Montfort. Al fons, Col du la Chaux
Ha resultat una etapa un xic feixuga, a conseqüència dels múltiples mètodes de transport que hem agut d'utilitzar per a creuar tota la vall. En qualsevol cas, ens quedem amb la bonica pujada al Col des Ecandies i l'extraordinària baixada per la Val d'Arpette.

posta de sol sobre part de l'escenari recorregut
Desnivell acumulat: 50m.

dilluns, 21 d’abril del 2014

Alta Ruta 1: Argentière - Cabane du Trient.

Descens a la glacera d'Argentiêre
Esmorzem a l'alberg d'Argentière (Le Moulin) i preparem tot el material per a dirigir-nos al telecabina que ens ha de remuntar fins al punt d'inici de la travessa, l'Aiguille des Grands Montets (3295m).
domini esquiable de Grands Montets
Som un grup força nombrós i cometem l'error de no ésser prou àgils a l'hora de comprar els bitllets. Perdem aproximadament 30' i arribem a quarts de 10 a l'estació superior, des d'on podem gaudir de les magnífiques vistes sobre la vall de Chamonix.
la Vall de Chamonix, desde l'Aiguille de Grands Montets
El cel, que a primera hora del matí no oferia gaire bones sensacions, s'ha anat obrint i ens permet observar el primer objectiu de la jornada, el Coll du Chardonnet. Abans de començar a remontar-lo, però, caldrà realitzar un impressionant descens fins a la glacera d'Argentière. La qualitat de la neu no és gens bona i hem de baixar amb compte, ja que la pendent és important i qualsevol caiguda pot resultar perillosa. Després de perdre uns 600m de desnivell, creuem la glacera i ens situem sobre a la base del mur d'entrada que permet l'accés a la glacera secundària de Chardonnet (2560m).

base de la glacera de Chardonnet
Els primers metres són força drets i la neu està molt endurida. Després de les primeres voltes maria, alguns de nosaltres decidim calçar grampons fins arribar a un petit plató, on tornem a recuperar els esquís per a superar la resta de desnivell fins el mateix coll. La pujada és llarga i la calor la fa encara més feixuga.

descens a la Glacera d'Argentière i pujada al Coll de Chardonnet
Accedim al Coll du Chardonnet (3321m), on hem de demanar el torn per a poder montar el nostre rappel i realitzar el descens fins la part més alta de la glacera de Saleina.

Els "cracks" preparant el nostre rappel

Rappel del coll de Chardonnet
Un per un realitzem un primer rappel de 30m que no és suficient per a superar la canal. Ben ancorats amb el piolet, en terreny encara molt vertical, s'han de perdre uns metres i desplaçar-nos a la nostra dreta, fins a una segona instal·lació on hi emplacem un tercer cordino per a seguir perdent alçada d'una manera segura. Al final d'aquest cordino encara haurem de seguir perdent alçada amb molt de compte, lliures d'assegurança i clavant amb força grampons i piolet. Fan fredor els impactes dels fragments de glaç que espateguen sobre els nostres cascs provinents de les gramponades dels companys que encara tenim per sobre nostre.

sortida de la canal del coll de Chardonnet
Ens reagrupem sobre una petita rimaia, al peu de la canal que acabem de baixar. Calcem altra vegada esquís i flanquejem la glacera de Saleina per la seva vessant esquerra i en descens, fins a trobar a la nostra esquerra la Fenêtre de Saleina (3261m). Compte no encarar la Fenêtre du Tour, que és anterior a la de Saleina i que ens situaría, incorrectament, sobre la glacera du Tour. No anem massa bé de temps i, breument, reposem forces abans de superar el darrer coll de la jornada.

remuntant cap a la Fenêtre du Saleina

Fenêtre du Saleina
La neu es troba força endurida i, malgrat intentar-ho, l'ensopegada d'una de les companyes, ens obliga a la majoria a calçar grampons per a superar la Fenêtre de Saleina.

remuntant la Fenêtre du Saleina
L'espectacle que se'ns obre davant nostre és excepcional: tot el Plateau du Trient, flanquejat per les Aiguilles Dorées, a la nostra dreta i l'Aiguille du Tour a l'esquerra.

envolcallats per la bellesa del Plateau du Trient

Aiguilles Dorées i Aiguille du Tour
Desplaçant-nos direcció NE i perdent alçada ens situem sota la Cabane du Trient i només ens resta remuntar els darrers 100m de desnivell per a accedir-hi (3170m).

Cabane du Trient, sobre el Plateau du Trient.
Són les 6 de la tarda i només tenim temps per ordenar un xic el material i posar-nos a sopar.

part del recorregut de la primera etapa.
Sort que la següent jornada es considera de transició, ja que no disposem de gaire temps per a reposar forces adequadament. El refugi és força confortable, però està de gom a gom.

Desnivell acumulat: 1100m

dissabte, 19 d’abril del 2014

Chamonix-Zermatt: l'Alta Ruta

Magnífic grup de la Chamonix-Zermatt
Les properes entrades les empraré per descriure una de les experiències més brutals que he pogut experimentar en aquesta vida: l'Alta Ruta d'esquí de muntanya, entre Chamonix i Zermatt.
A finals de l'any passat, uns companys del CEB varen proposar la idea de poder realizar aquest extraordinari recorregut. Finalment, després de superar algunes incidències, acabem reunint un grup de 10 excel·lents companys/es que decidim portar endavant la iniciativa. I amb l'objectiu de millorar la nostra condició física i tècnica per a poder afrontar aquest repte, durant tota aquesta temporada hem anat planificant una sèrie de sortides d'esquí de muntanya pel Pirineu (algunes les heu pogut consultar en aquest mateix blog).
Sortim de Badalona el dia 12 d'abril, a quarts de vuit del matí. Requerim un desplaçamanet de més de 8 hores fins a Chamonix, on arribem cap a les 6 de la tarda i ens dirigim a un alberg situat a la veïna localitat d'Argentière.

Alberg Le Moulin
Les etapes que hem realitzat i que aniré actualitzant han estat:
1. Argentière - Cabane du Trient.
2. Cabane du Trient - Cabane du Montfort.
3. Cabane du Montfort - Cabane des Dix.
4. Cabane des Dix - Rifugio Nacamuli.
5. Rifugio Nacamuli-Zermatt.

joc de llums sobre la Glacera de Saleina
Us avanço que hem gaudit d'una excel·lent meteorología i que m'he envoltat d'uns companys i companyes d'una immillorable qualitat humana. A tots i totes us faig arribar un petó ben fort.